Wij gebruiken cookies om uw ervaring beter te maken. Om te voldoen aan de cookie wetgeving, vragen we uw toestemming om de cookies te plaatsen. Meer informatie.
H0m RhB Ge 4/4 II 623 Lok "Glacier-Express", DC analoog - Bemo 1258 183
26 jaar na de lancering van de eerste elektrische draaistellocomotief van RhB, de Ge 4/4 I 601-604 met 1184 kW vermogen, brachten de thyristorgestuurde Ge 4/4 II 611-620 in 1973 een revolutie teweeg in het treinvervoer in Graubünden. Deze moderne locomotieven, met een vermogen van 1700 kW en een topsnelheid van 90 km/u, vervingen verschillende oudere series met stangaandrijving die niet langer voldeden aan de eisen. Ze volgden op twee eerdere voertuigen met thyristortechnologie en zes voorstedelijke treinwagons, waarbij ook ervaringen van de BLS werden meegenomen.
De tien door SLM/BBC gebouwde machines, gekenmerkt door hun groene kleur, voldeden aan alle eisen en benaderden bijna het prestatieniveau van de zwaardere Ge 6/6 II 701-707 locomotieven. Dankzij hun mogelijkheid tot meervoudige besturing konden ze zware treinen in dubbele tractie op het hoofdnet trekken, waardoor ze geschikt waren voor verschillende soorten diensten, van sneltreinen tot goederenvervoer. In 1984 werd een tweede serie van dertien locomotieven, de Ge 4/4 II 621-633, geïntroduceerd, deze keer in rode kleurstelling.
Net als andere locomotieven van de Ge 4/4 I en Ge 6/6 II series, kregen deze locomotieven éénarmige stroomafnemers en werden ze voorzien van wapenschilden en namen. De omschakeling van de Arosa-spoorlijn naar wisselstroom in 1997 en de introductie van stuurstandrijtuigen breidden niet alleen het werkgebied uit, maar droegen ook bij aan het economische woon-werkverkeer op verschillende delen van het traject.
Het uiterlijk van de locomotieven onderging slechts lichte veranderingen gedurende ongeveer 50 jaar dienst, waaronder gemoderniseerde pantograafcontacten, extra dakisolatoren, rechthoekige koplampen, extra achteruitkijkspiegels en aanpassingen aan de elektrische en pneumatische koppelingsmechanismen aan de voorkant. Sinds 2007 zijn sommige locomotieven voorzien van opvallende reclame. In de zomer van 2018 werd de Ge 4/4 II 623 "Bonaduz" gepresenteerd als een nieuw reclamemedium voor de "Glacier Express".
Modeldetails:
Gegoten chassis en aandrijving
Replica van de machinekameruitrusting
Op chassis gemonteerde veersamenstellen
LED-koplampen (3+1 wit)
Geluidsvoorbereiding
Aandrijving over alle assen
Remslangen, verwarmingskoppelingen en stuur inbegrepen voor zelfmontage.
Tijdperk VI
Lengte inclusief buffers: 149 mm
Digitale interface: MTC21
Minimale boogstraal (radius): 330 mm
Artikelnummer | BEM1258183 |
---|---|
EAN | 1258183 |
Merk | Bemo |
Schaal | H0m - 1:87 |