Roco

Roco |

Modeltreinen, rolmateriaal, rails en digitale techniek



Het Oostenrijkse merk Roco produceert al ruim zestig jaar hoogkwalitatieve modeltreinen met uitstekende rijeigenschappen, bijzondere aandacht voor detaillering en een robuust railsysteem. Als een van de weinige Europese fabrikanten heeft Roco bovendien al ruim veertig jaar een groot aantal Nederlandse modeltreinen in het programma waarin vrijwel jaarlijks nieuwe NS-treinen verschijnen.

LEES MEER!

Producten 1-36 van 510

Van laag naar hoog sorteren
per pagina

Voor de beginner biedt Roco een aantal interessante startsets, van analoge instap naar eenvoudig digitaal rijden, tot uitgebreid gedigitaliseerd treinenbedrijf met vele schakelbare functies en koppeling via wifi met smartphone of tablet. In basis maakt Roco 2-rail (DC) locomotieven, maar ook voor de 3-rail (AC) rijder is er een breed programma locomotieven en kunnen wagons en rijtuigen van 3-rail wielassen worden voorzien. 

Roco historie

In 1960 richtte ing. Heinz Rössler in het Oostenrijkse Bergheim de firma Roco op. In de beginjaren maakte het bedrijf plastic speelgoed, waaronder schepjes, emmertjes en miniatuur militaire voertuigen. Roco exporteerde deze “Minitanks” met succes naar de VS en trok de aandacht van andere Amerikaanse bedrijven waarvoor Roco vanaf 1967 in opdracht 2-railsyteem modeltreinen in H0 schaal produceerde. Daarnaast startte Roco naar eigen ontwerpen fabricage van Europese H0 goederenwagens. Deze verkochten uitstekend, vooral in Duitsland, in het bijzonder vanwege de hoge graad van detaillering en gunstige prijs.

In 1975 nam Roco werktuigen van Röwa over waarna het bedrijf nieuwe modellen aankondigde, wederom met veel aandacht voor details en schaalnauwkeurigheid. In 1976 bracht Roco voor het eerst eigen ontwikkelde H0-locomotieven op de markt: de Deutsche Bundesbahn elektrische locomotiefmodellen BR 110 en BR 140. Het jaar erop volgde de eerste stoomlocomotief, de DB BR 58 met sleeptender. In 1979 verscheen Roco’s eerste H0 loc van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB), de elektrische Rh 1044. In de jaren zeventig vertegenwoordigde importeur Noveki uit Harderwijk Roco in Nederland.

Na een ondertussen flinke uitbreiding van het assortiment met constante innovaties, waaronder rijtuigen in exact schaal 1/87 (niet zoals vaak bij concurrenten ingekort naar 1/100) en wagens met kortkoppelingen, presenteerde Roco in 1989 een opvallende ontwikkeling: de Roco-rail met flexibele bedding en een railstaafhoogte van 2,1 mm (Code 83) in plaats van de gebruikelijke 2,5 mm (Code 100). Dit lagere profielprofiel met spoorstaven uit nikkelzilver was aanzienlijk verfijnder en daarmee schaalgetrouwer dan de rail van de meeste concurrenten. De firma Reyne en Zonen te Krommenie was intussen verantwoordelijk voor de import van Roco in Nederland. Tot augustus 2006 was Reyne betrokken bij ontwikkeling van een aanzienlijk aantal nieuwe Roco-modellen voor de Nederlandse markt, zoals de NS elektrische locomotieven Serie 1100 en 1600 / 1700 / 1800, de NS “Blokkendoos” motorwagens en rijtuigen, de Nederlands-Zwitserse RAm TEE treinstellen plus vele NS-rijtuigen en goederenwagons. Ook kwamen via Reyne Roco-startsets met Nederlandse treinen op de markt. Tot vandaag de dag heeft Roco een breed assortiment Nederlandse modellen waarbinnen regelmatig nieuwe uitgaves verschijnen, ook voor de 3-rail rijder.  

In de jaren negentig begon Roco een serie smalspoor locomotieven en wagens in de schaal H0e, een programma dat tot vandaag de dag wordt voortgezet. In die jaren stapte Roco tevens in de digitale techniek met het in eigen huis ontwikkelde systeem ASC 1000/2000. Vanaf de jaren 2000 schakelde Roco met de compacte LokMaus / MultiMaus op DCC-standaard over, een van de eerste digitaal-systemen waarbij de regelaar(s) in de hand kon worden gehouden en de gebruiker langs de treinbaan kon lopen.

In 2005 werd Roco onderdeel van Modelleisenbahn GmbH. Vanaf dat jaar voerde Roco verregaande nieuwe ontwikkelingen en modernisering van het productieproces door. Vanwege een juridische strijd aangaande patenten staakte Roco de productie van de Roco-Line rail met flexibele bedding. Alleen de versie zonder bed was nog leverbaar. Als alternatief bracht het merk de Geo-Line op de markt; een nieuwe Code 83 rail met robuuste kunststof bedding, de huidige standaard Roco-rail.  

Uiteraard bleef het merk garant staan voor de alom gewaardeerde hoge graad van detaillering, schaalnauwkeurigheid en verfijnde rijeigenschappen. In 2008 ging Roco onder de paraplu van Modelleisenbahn Holding GmbH samen met Fleischmann waarbij de twee merknamen als afzonderlijke bleven bestaan. Hoewel licht verschillend in uiterlijk, waren bijvoorbeeld de digitale controllers van beide merken gelijk en werd in rijdende treinmodellen onderhuids veel techniek gedeeld. Vanaf 2010 introduceerde Roco nieuwe digitale snufjes zoals een schuifwandgoederenwagen, een staaltransportwagen en passagiersrijtuigen waarvan de (laad)deuren via functietoetsen digitaal waren te open en te sluiten inclusief de bijbehorende bedrijfsgeluiden. In 2011 volgde een H0-model van de stoomlocomotief Serie 10 met “Dynamic Steam” waar voor het eerst met ingebouwde schakelbare rookgeneratoren stoomeffecten bij de cilinders werden gesimuleerd.

In 2012 zette Roco een grote stap voorwaarts met de ontwikkeling van de verrassende Z21 digitale centrale, een volwaardige concurrent voor inmiddels uitgebreidere systemen van ESU, Märklin en Viessmann. Gelijktijdig introduceerde Roco de smartRail rollenbank waarmee op een minimaal oppervlak alle live-functies van een digitale loc kunnen worden gedemonstreerd. Een van de interessantste daaropvolgende ontwikkelingen was de Beilhack sneeuwploeg, vol met de laatste technologie waaronder micromotoren die de schoepen aandrijven en de opbouw laten roteren. Het Z21-syteem kreeg in 2014 uitbreiding met locomotieven voorzien van een camera. Via de ingebouwde WLAN module en installatie van een app kan de hobbyist een live beeld van de modelspoor lay-out via het scherm op smartphone of tablet bekijken. In combinatie met de Z21-centrale kunnen handmatig of vanaf het dashboard – een beeld van een treincabine op het scherm – alle locomotieven en magneetartikelen worden bediend. In 2016 bracht Roco hierop met de WLAN Multimaus een voordelige aanvulling. In hetzelfde jaar opende Roco een fabriek in Vietnam waar voornamelijk goederenwagens en startsetlocomotieven worden geproduceerd. In 2018 lanceerde Roco de vernieuwde Z21 App met vele verfijningen ten opzichte van de voorgaande versie. In 2019 werd het gehele H0-programma van Fleischmann bij Roco ondergebracht, waardoor onder meer vele bekende Fleischmann-modellen inclusief de Profi-Rail niet langer leverbaar zijn. Het N-programma van Fleischmann wordt onder de eigen merknaam wel voortgezet, waaronder locomotieven, wagens en de Fleischmann N-rail met grindbed. In aanvulling daarop geeft Roco de eigen 9 mm open rail (22XXX nummers) onder de merknaam Fleischmann uit.

Copyright © 2020-nu Meijer & Blessing