Piko

Piko

Het Duitse treinenmerk Piko begon als voordelig instapmerk en heeft in de afgelopen twintig jaar de treinenmarkt met sterk concurrerende producten veroverd. Piko biedt inmiddels honderden artikelen in rijdend en rollend materieel, rails, startsets, bouwmodellen en toebehoren in de schalen H0, N, TT en G. Steeds meer Piko locomotieven en treinstellen zijn van digitale sounddecoder voorzien; ook zijn vele H0-modellen in 3-rail AC leverbaar. De modelspoorliefhebber van Nederlandse treinen vindt bij Piko een ruime keus locs, goederenwagens en treinstellen, een programma dat jaarlijks wordt uitgebreid met nieuwe artikelen. In alle ontwikkelingen, verbeteringen en uitbreidingen heeft Piko altijd een gunstige prijsstelling weten te bewaren. Meijer & Blessing Hobby vertegenwoordigt het gehele Piko-assortiment. De actuele voorraad vindt u op onze website, bestellen gaat eenvoudig via onze webshop of breng een bezoek aan onze superstore in Rotterdam centrum.

Producten 1-36 van 350

per pagina
Van hoog naar laag sorteren

Producten 1-36 van 350

per pagina
Van hoog naar laag sorteren

Piko historie

Het bedrijf startte in 1949 te Chemnitz gesticht als modelspoorfabrikant, een Volkseigener Betrieb (VEB), in de voormalige Duitse Democratische Republiek (DDR). De handelsnaam Piko werd vanaf 1952 voor modellen gebruikt en is een afkorting van de Duitse woorden Pionier KOnstruktion. Vanaf 1961 richtte Piko, inmiddels gevestigd te Sonneberg (Thüringen), zich na de ervaringen op het modelspoor op de ontwikkeling van een tweede productietak: elektromechanisch speelgoed. In 1974 werd het PIKO-Kombinat opgericht waarmee de bedrijven Elmes (later: VEB Anker Mechanik Eisfeld), Prefo en Presu rechtstreeks onder Piko geplaatst. Deze groep produceerde bijvoorbeeld een amfibievoertuig en de batterij-aangedreven computerauto Kybernet. In 1981 veranderde de combinatie met de oprichting van VEB Kombinat Spielwaren Sonneberg. In 1989 was het bedrijf uitgegroeid tot vijftien bedrijfsonderdelen met ongeveer duizend werknemers.

In de jaren zeventig en tachtig werden Piko modelspoorproducten, voornamelijk startsets, ook in Nederland op speelgoedafdelingen van warenhuizen en in speelgoedwinkels verkocht. Het merk was destijds aanzienlijk voordeliger dan de bekende West-Duitse modelspoorfabrikanten, wat voor velen een interessant aanbod naar een stap in de modelspoorhobby betekende, maar van aanzienlijk mindere kwaliteit, matig gedetailleerd en goedkoop afgewerkt.

Na het uiteenvallen van het voormalige Oostblok werd VEB PIKO Sonneberg in 1992 tot PIKO Spielwaren GmbH geprivatiseerd en eigendom van de leidinggevende firmant Dr. René F. Wilfer. Het bedrijf heeft nu meer dan zeshonderd werknemers op de productielocaties in Sonneberg en Chashan (Dongguan) China.

Sinds de privatisering heeft Piko enorme sprongen voorwaarts gemaakt. Met sterke verbeteringen in kwaliteit van afwerking, detailniveau, rijeigenschappen en veelzijdigheid van het programma heeft Piko zich naast de firma's Märklin, Fleischmann en Roco tot de vierde grootste treinenfabrikant van het populaire H0 formaat van Duitsland opgewerkt.

Behalve H0 (1:87) heeft Piko de schalen TT (1:120), G (1:22,5) en N (1:160) in het hoofdassortiment. Piko schaal G modellen zijn met LGB-treinen te combineren waarvan zowel het materieel en de rails zijn voor buitengebruik geschikt. LGB besteedde voorheen zelf een deel van de startsets-productie aan Piko uit. Ook de voorontwikkeling van de legendarische DB diesellocomotief V200 was in handen van Piko. Nadat LGB onder de vleugels van Märklin kwam, werd deze uitbesteding stopgezet en startte Piko zelf een G-assortiment.

Tot verrassing van vele modelspoorliefhebbers heeft Piko de afgelopen jaren een aanzienlijk aantal NS-modellen in het H0-programma uitgebracht die enthousiast zijn ontvangen, waaronder het tweedelige elektrische NS-treinstel Mat 54 “Hondekop” in groen, geel met blauwe reclamebanen en donkerblauwe Benelux-versie; elektrisch hogesnelheidstreinstel ICE 3; diesellocomotieven NS 2200 en 2400, elektrische locomotieven NS 1100, 1200, BR 186 en aankondigingen voor NS dieselloc 600 BR 193 Vectron. Ook het rollend NS-materieel is met goederenwagons en passagiersrijtuigen goed vertegenwoordigd. In schaal N biedt NS Mat 54 “Hondekop” en NS 1100.

Naast rollend materieel en rails heeft Piko een uitgebreid aanbod van huisjes en gebouwen voor de schalen N, H0, 1 en G. De G-modellen zijn weerbestendig en geschikt voor de tuinmodelspoorbaan.

Voor beginnende modelspoorhobbyisten heeft Piko complete startsets in het programma, alsook een eigen digitaal systeem, en losse (sound)decoders voor inbouw. Het succesvolle, supervoordelige H0 railprogramma A-Gleis werd enkele jaren terug met een variant met railbedding uitgebreid; een waardig alternatief voor de Fleischmann Profi-Rail waarvan de productie is gestaakt.

Summary in English

The German Piko company started in 1949 in the former GDR as a model train and toys manufacturer. The name Piko was introduced in 1952 and is a abbreviation of the German words Pionier KOnstruktion. Between the 1970s and early 1990s, Piko was also available in Western Europe. It was a cheap, basic brand with a low level of detail and mediocre driving characteristics. After the fall of the Iron Curtain, Piko has made a giant leap under a new management. The company transformed, developed and renewed product lines. Digital technology was introduced, quality, driving characteristics, appearance and detailing were highly improved. Over the last twenty years Piko has become a serious competitor on the train market with a wide range of interesting train models in H0, N and G; track systems, scenery model kits and accessories. A former strong point has remained: relatively low prices compared to other train brands. Meijer & Blessing Hobby carries almost the complete Piko programme. The actual stock is displayed on our website, you can order online via our web shop or visit our superstore in Rotterdam centre, about 15 mins from Rotterdam Central Station.

Copyright © 2020-nu Meijer & Blessing