ESU

ESU locomotieven en (sound)decoders

Sinds eind jaren negentig is het Duitse ESU marktleider op het gebied van digitale decoders voor modelspoor. Voor de gangbare aansturingsformaten DCC, Märklin-Motorola, Selectrix en M4 (mfx) alsook multi-protocol is er een breed scala aan rij-, functie en geluidsdecoders, in combinatie met vele beschikbare inbouwaccessoires passend voor alle schalen locomotieven en wagens. ESU biedt met de LokPilot-series ongeëvenaarde verfijning in rijeigenschappen, LokSound-decoders brengen een fantastisch realistisch geluid. De veelzijdige ECoS centrale kan een complete treinbaan in alle functies perfect aansturen, uiteraard met eigen ESU-producten, maar ook met die van andere merken. Met ESU gaat er een compleet nieuwe treinenwereld open! Meijer & Blessing Hobby vertegenwoordigt het complete ESU-assortiment. De actuele voorraad vindt u op onze website, bestellen gaat eenvoudig via onze webshop. Of breng een bezoek aan onze superstore in Rotterdam centrum.

Producten 1-36 van 129

per pagina
Van hoog naar laag sorteren
  1. 31% KORTING
    Navigator Digitaalsysteem MM/DCC ESU 50300
    Navigator Digitaalsysteem MM/DCC ESU 50300
    Voor € 179,99 Oude Prijs € 259,99
  2. 58% KORTING
    Draadloze handregelaar ESU 51100
    Draadloze handregelaar ESU 51100
    Voor € 99,99 Oude Prijs € 239,00

Producten 1-36 van 129

per pagina
Van hoog naar laag sorteren

ESU biedt met de LokPilot-series ongeëvenaarde verfijning in rijeigenschappen, LokSound-decoders brengen een fantastisch realistisch geluid. De veelzijdige ECoS centrale kan een complete treinbaan in alle functies perfect aansturen, uiteraard met eigen ESU-producten, maar ook met die van andere merken.

ESU historie

1996 - 1998

De Duitse elektronicafirma Electronic Solutions Ulm kortweg ESU werd in 1996 opgericht. Aanvankelijk richtte ESU zich op elektronica voor radiografisch bestuurbare (RC) scheeps- en automodellen, zoals digitale geluidsmodules (TopSound), high-performance cruisecontrollers (mcHydro 55) of uitbreidingscomponenten voor RC-afstandsbedieningen. Vanaf het prille begin trokken ESU-producten de aandacht: de eerste digitale geluidsmodule bevatte origineel opgenomen geluiden. Vergeleken met de synthetisch gegenereerde geluiden maakte ESU een kwantumsprong. Modelbouwers waren weg van het realistische achtergrondgeluid van hun boten en auto's. In 1997 besloot de ESU met de opgedane ervaring de activiteiten naar de modelspoorbaan over te hevelen. In dat jaar begon de ontwikkeling van de LokSound-decoder. Al snel werd duidelijk dat slechts een combinatie van snelheidsregelaar (decoder) en geluidsmodule de gewenste eigenschappen bezat. De toegepaste opslagtechnologie maakte het bovendien mogelijk op elk moment geluiden te wissen en door andere te vervangen. Met behulp van de computer was zelfs persoonlijke samenstelling van geluiden mogelijk. Deze technologie maakt de LokSound-decoder tot op de dag van vandaag uniek in de wereld.

 

1999

Op de Neurenberger Spielwarenmesse van 1999 presenteerde ESU de LokSound decoder voor het eerst aan pers en publiek. De decoder overtuigde vanwege zijn multi-protocol werking en bood een voorheen ongekende geluidskwaliteit: het geluid klonk zoals het origineel. De pers was dolenthousiast. Het tijdschrift Bahn Profil verkoos de ESU LokSound-decoder als Model van het Jaar in de categorie Technische Accessoires. Intussen werkte het ESU-management aan het opzetten van een verkoopnetwerk: de eerste modelspoorfabrikanten toonden al interesse, gevolgd door vele importeurs en consumenten die de LokSound-decoder met enthousiasme ontvingen.

2000

In dit jaar presenteerde ESU op de Spielwarenmesse de LokSound XL, de eerste LokSound-decoder voor het grootspoor. Deze vulde de bestaande LokSound-technologie aan met analoge rijeigenschappen en een krachtige audio-uitgangstrap voor het tuinspoorbedrijf (LGB). Het Modellbahnverband in Deutschland benoemde het LokSound XL-decoder model van het jaar in de categorie Digitaal. Mehano was de eerste modelspoortreinenfabrikant die in serie een locomotief met ESU Sound-decoder uitrustte: de diesellocomotief Blue Tiger. Dit bleek een succes en spoorde versnelde ontwikkelingen bij ESU aan.

2001

Op de Spielwarenmesse te Neurenberg toonde ESU de LokPilot, de eerste digitale rijdecoder van het merk. De uitstekende lastregeling, gekoppeld aan multi-protocol eigenschappen, eenvoudige programmering en bijna onverwoestbare uitgangen overtuigde meteen. Veel modelspoorfabrikanten installeerden de LokPilot af fabriek. Roco ontving voor de stoomlocomotief S3/6 met LokSound decoder van Alba-lezers de eerste prijs in de categorie functionele modellen.

2002

De LokPilot DCC vulde het ESU-productassortiment aan, tevens op de markt in de VS gericht met een decoder met onder meer Amerikaanse lichteffecten en functiemapping. Ter vervanging van de eerste generatie LokSound Classic-decoder werd de LokSound 2-decoder met verbeterde lastregeling gepresenteerd. Tevens was met deze decoder analoog rijden mogelijk.

 

2003

ESU presenteerde te Neurenberg de eerste radiografische afstandsbediening als aanvulling op gangbare digitale systemen. Met deze mobiele bediening bewees ESU dat draadloze bediening van een digitaal systeem perfect werkte, een belangrijke winst op het gebied van uitbreidingsmogelijkheden en bedieningsgemak.

2004

Dit jaar begon met een klapper: ESU toonde te Neurenberg de derde LokSound-generatie. Het volledig nieuw ontwikkelde concept is op een geluidsgeheugen van 65 seconden met polyfoon 4-kanaals geluid en een verhoogde samplingfrequentie voor een betere geluidsweergave gebaseerd. De superfijne lastregeling is verder verbeterd en aan het geluid gekoppeld. Dit zorgt voor een nog realistischere geluidservaring. Het kleinere formaat maakte zelfs installatie in locomotiefmodellen van schalen TT of N mogelijk. De LokSound XL V3.0 biedt uiteraard deze functies ook aan de grootspoor-liefhebbers. In het najaar bracht ESU als enige leverancier twee decoders voor het nieuwe Märklin mfx-systeem: zowel de LokSound mfx als de LokPilot mfx ondersteunden de voordelen van het systeem, zoals onafhankelijk (automatisch) aanmelden op de digitale centrale, namen (in platte tekst) voor locomotieven, unieke symbolen voor functietoetsen en tot 16 (!) oproepbare functies. ESU bewees opnieuw technologisch leiderschap met zowel decoders voor de wereldwijde DCC-standaard als Märklin-systemen (Motorola).

2005

De succesvolle LokPilot kreeg een opvolger: de LokPilot V2.0. Deze nieuwe decoder breidde de producteigenschappen uit met een verbeterde lastregeling, uitgebreide verlichtingsfuncties en een nieuwe, onbeperkte functietoewijzing. De compatibiliteit met Märklin-systemen werd opnieuw uitgebreid. De nieuwe LokPilot V2.0 werd in twee varianten aangeboden: naast de multi protocol LokPilot V2.0 voor Motorola en DCC kwam de LokPilot DCC V2.0 voor alleen DDC op de markt. Daarnaast verscheen de LokPilot micro: de eerste compactere ESU decoder voor N-spoor. Naast standard DCC-formaat kon de micro ook Selectrix aansturen en was de ideale keuze voor iedereen die de grotere H0 LokPilot niet kon inbouwen.

2006

Op de Speelgoedbeurs van Neurenberg presenteerde ESU een in eigen huis ontwikkelde digitale centrale: de ECoS. Deze markeerde een nieuw tijdperk in digitale besturingscentra. De ECoS had een groot scherm met tekstweergave en aanraakschermbediening, gekoppeld aan nauwkeurige draairegelaars voor het gevoelig besturen van de locomotieven. Al in augustus was de ECoS volledig productierijp en begon de levering aan duizenden enthousiaste modelspoorhobbyisten wereldwijd. Tegelijkertijd ging het ECOS Support Forum online. Dit forum, uniek in de branche, stelt ECOS-eigenaren in staat om vrij met elkaar te discussiëren en vragen aan ESU te stellen. Met de LokPilot Basic V1.0 wordt een prijstechnisch bijzonder interessante DCC-decoder voor beginnende gebruikers geïntroduceerd.

2007

Na het grote succes van de ECoS rustte ESU niet op de lauweren, maar investeerde in verdere productinnovaties voor en rond de ECoS. Naast de schakeldecoder SwitchPilot verscheen de externe booster ECoS Boost, bij uitstek voor meer vermogen op de baan via de ECoS bedoeld. Weer nieuwe decoders zagen het daglicht: de LokPilot Fx V3.0 was de eerste pure functiedecoder van ESU vulde een gat in de markt; de gloednieuwe LokPilot XL V3.0 was de ultieme decoder voor grootspoor, voorzien van het geïntegreerde PowerPack energieopslagsysteem. De LokProgrammer maakt het met behulp van software mogelijk vanaf een pc zelf (beschikbare) geluiden in een decoder te laden, een geheel nieuwe dimensie op het gebied van programmeerbare soundfuncties.

2008

De ECoSControl was het hoogtepunt van dat jaar: een radiografische handcontroller voor de ECoS. Deze kon niet alleen maar liefst meer dan honderd locomotieven draadloos aansturen, maar ook seinen, wissels en wisselstraten schakelen. De SwitchPilot-familie werd verder uitgebreid met de SwitchPilotServo speciaal ontwikkeld om maximaal vier RC-servomotoren aan te sturen. ESU slaat met duurzame, energiezuinige en hoogkwalitatieve LED-binnenverlichting, toepasbaar op alle treinenschalen, nieuwe wegen in.

2009

ESU presenteert de ECoS 2, de tweede generatie van het ECoS digitale commandostation,  uitgerust met een chique kleurendisplay en vier dataprotocollen. Verder kreeg het productassortiment een nieuwe toevoeging met de betrouwbare en nuttige ECoSDetector-feedbackmodules, die spoorbezettingsberichten en positiedetectie van de locs doorgeven en daarmee de bouw van een digitaal bedieningspaneel met compleet baanbeeld mogelijk maken. Daarnaast  presenteerde ESU het Navigator-systeem, een slim, op infrarood gebaseerd digitaal controlecentrum voor kleinere banen.

2010

Voor de ESU Navigator kwam een extra ontvanger module op de markt ter uitbreiding van het bereik; de ECoSDetector-standaard kwam beschikbaar als goedkopere feedbackmodule voor de digitale bedieningspanelen. Datzelfde jaar was de release van de eerste in eigen beheer ontwikkelde H0-locomotief (Engineering Edition): de diesellocomotief BR 215, tevens het eerste H0-diesellocomotiefmodel ter wereld met schakelbare rookgenerator.

2011

De belangrijkste nouveauté van dat jaar was de LokSound V4.0 decoder, opvolger van de succesvolle LokSound V3.5. Het complete klankpalet is speciaal voor de vierde generatie  LokSound-decoders ontworpen en herzien om de extra mogelijkheden van de decoder volledig te benutten en op indrukwekkende wijze over te brengen. Met meerdere wereldprimeurs op het gebied van H0-locomotieven liet ESU ook dit jaar het toekomstige beeld van de spoorweghobby zien. De elektrische locomotief BR 151 met digitaal bestuurde op en neer gaande stroomafnemer kan dankzij een plug-in sleepcontact op zowel twee- als drierail-systemen rijden. Halverwege het jaar betrok ESU een nieuw bedrijfspand te Neu-Ulm.

2012

Dat jaar vierde ESU viert het 15-jarig bestaan van het bedrijf. Naast enkele innovaties in de accessoiressector presenteerde ESU de nieuwe LokSound V4.0 M4 en de LokSound XL V4.0 voor grootspoormodellen. Beide decoders zijn de eerste ter wereld die vier formaten kunnen aansturen: M4, DCC (met RailCom Plus), Motorola en Selectrix. De ESU Engineering Edition werd dat jaar met de H0-versie van de Cosmopolitan Class 77 uitgebreid. Deze state-of-the-art variant van de bekende Class 66 is in heel Europa in vele maatschappijkleuren te vinden.

ESU presenteerde als herfstnouveauté de klassieke rangeerlocomotief V 60 van de Deutsche Bundesbahn. Naast een verfijnd ontwerp maakte het H0-model indruk op het publiek met typische ESU-functies zoals realistische geluiden en schakelbare rookgenerator.

2013

Met de eerste vier bijzonder goed ontvangen, prijswinnende locomotiefseries uit de Engineering Edition heeft ESU met het voertuigprogramma een stevige basis gelegd. Inmiddels ondersteunen alle decoders in de nieuwe ESU-locomotieven state-of-the-art RailComPlus-standaard, maar ESU denkt ook aan eerdere modellen en biedt daarvoor de eenvoudig aan te sluiten RailCom zendermodules. Voor update van klassieke Märklin-locs verschijnen in totaal zes digitale sets. Bij grootspoor-locomotieven wordt een indrukwekkend geluid verwacht, waarvoor ESU een nieuwe reeks luidsprekers uitbrengt. Na de zomer verscheen de populaire DB V200 diesel. Het uitmuntend gedetailleerde metalen model heeft twee rookgeneratoren die – een wereldprimeur – afzonderlijk worden aangestuurd. Modelspoorhobbyisten en vakpers verkozen de V200 als eersteprijswinnaar in verschillende enquêtes.

2014

In de Engineering Edition verschijnen modellen van twee vier-assige DB-diesellocomotieven het beste dat ESU op technologisch gebied had te bieden: de 245 met vier zescilinder dieselmotoren bracht voor DB-hoofdlijnlocomotieven een compleet nieuw aandrijfconcept, de 261 is een multifunctionele diesellocomotief voor zware rangeer- en transfertreinen, zowel bij de DB als diverse particuliere spoorwegen. Daarnaast bracht ESU de EHG 388 standaard hulpuitrustingswagen, speciaal als meetwagen ontworpen, en vult een gat in de markt. Het vier-assige voertuig kan worden gebruikt op digitale en analoge systemen worden ingezet en geeft verschillende rijwaarden op twee displays aan beide zijden weer. Ook buiten de meetfuncties kan deze dienstwagen, uitgerust met diverse lichteffecten, als blikvanger op het H0-systeem worden ingezet. De nieuwe Mobile Control II-handcontroller maakt met combinatie van Android-functionaliteit en WLAN-interface mobiele modelspoorbesturing via Wifi mogelijk. De LokPilot Standard komt op de markt: een krachtige H0-decoder zonder franje, geleverd in drie varianten met de meest voorkomende interfaces. De tweede generatie SwitchPilot en SwitchPilot servo schakeldecoders zijn vanaf nu te updaten. Nieuwe binnenverlichtingssets maken met de ingebouwde functiedecoder een breed scala van lichtsturing mogelijk.

2015

ESU brengt voor het eerst een stoomlocomotief, de Pruisische T16.1 (later BR 94.5-17) met een bijzonderheid: de rookgenerator wordt werkelijkheidsgetrouw afhankelijk van de rijbelasting én synchroon met de cilinderbewegingen aangestuurd. Ook verschijnt de het DB-werkpaard E94, de beroemde “Duitse krokodil” in een bijzonder gedetailleerd H0-model. De nieuwe grootspoor productlijn Pullman, onder de paraplu van ESU debuteert op de speelgoedbeurs van Neurenberg. De eerste hoogwaardige, robuuste modellen zijn de meterspoorwagon ABe 4/4 van de Zwitserse Rhätische Bahn (RhB) en de federale twee-assige Fd-bulkgoederenwagons in schaal van 1:22,5 (LGB). Daarnaast verschenen de Deense NoHAB diesellocomotieven en de daarvan afgeleide Duitse locs in schaal 1:32 (Spoor 1). De LokSound V4.0-familie, speciaal ontwikkeld voor Spoor 0- en Spoor I-modellen, werd met de LokSound L V4.0 gecompleteerd. In alle ontwikkelingen en verbeteringen van hoogwaardige akoestische producten zijn ook nieuwe luidsprekers niet achtergebleven. Dit jaar verscheen een luidspreker met afmetingen van slechts 11 x 15 mm die de uiterst goede geluidskwaliteit van de LokSound V4.0-decoders zelfs in kleinere voertuigen optimaal verklankt. Met de nieuwe vierdelige capsule-set, kunnen luidsprekers (afhankelijk van de beschikbare ruimte in het tractievoertuig) optimaal worden geïnstalleerd.

2016

Op de speelgoedbeurs van Neurenberg zorgde de ESU-stand weer voor veel beroering. De machtige Russische locomotiefklassieker Klasse 132 "Ludmilla" in H0 trok met opvallende geluidsfuncties vele bezoekers. De Voith Klasse 265, eveneens in H0, diende zich aan; het grotere zustermodel van de eerdere vier-assige diesellocomotief 261. Eveneens nieuw in de catalogus: de H0 DB diesel rangeerlocomotief V90, de Pullman sneltreinwagons uit 1936 en de 1e-klas AD4yse bagagewagen in H0-schaal. De nieuwe WGye 831 bedrijfswagen, in drie uitvoeringen met uitgebreide geluidselektronica leverbaar, voegde een ongekende dimensie aan het vermaak van de modelspoorhobbyist toe. Een veelkleurige discoverlichting maakt het scala aan functies van het model dat aan de Engineering Edition is toegewezen compleet.

De opvallendste nouveauté op decodergebied zijn de LokPilot Nano Standard en de LokPilot Fx Nano functiedecoder, de kleinste ESU-decoders tot nu toe. De nieuwe PowerPack Mini was nu ook voor inbouw van alle LokPilot V4.0 en LokSound V4.0 decoders in beperkte ruimte geschikt. De PowerPack Maxi is voor voertuigen met meer plaats ontwikkeld. Een uitbreiding voor L- en XL-decoders kon vanaf nu aan de herziene professionele testbank (Profi-Prüfstand) voor decoders worden gekoppeld. Met de SignalPilot verscheen een veelzijdig instelbare signaaldecoder, bijvoorbeeld voor licht- en motor-aangedreven vormseinen.

2017

In Neurenberg presenteerde ESU ter gelegenheid van het twintigjarig bestaan een ware legende: de elektrische snelheidslocomotief DB E03. Het natuurgetrouw vormgegeven en prachtig gedetailleerde zes-assige voertuig verscheen als preproductie- en in serie gefabriceerde locomotief. Naast enkele verdere verbeteringen was het uitgangsvermogen van de ECoS-centrale voor betere prestaties op de modelbaan tot 6A verhoogd. De 21-polige (21mtc-interface en RailCom) LokPilot V4.0 M4 MKL completeerde het decodergamma van de vierde generatie.

2019 tot heden

ESU is er met 32-bit ARM microcontroller-technologie in geslaagd de LokSound decoders nog verder op te waarderen: met LokSound 5 is de inmiddels vijfde generatie geluidsdecoders in de schalen N, H0 en grootspoor de top op de markt. In 2020 werd de nieuwe serie LokPilot 5 voorgesteld, een nog verder verfijnde rijdecoder in diverse uitvoeringen voor alle gangbare digitale formaten en treinenschalen. Het programma locomotieven, wagens en accessoires blijft met nieuwe items uitbreiden.

 

Summary in English

Since the late nineties, Neu-Ulm, Germany based ESU have dominated the model railroad digital decoder market with their high-quality loco and sound decoders. There’s a decoder for every standard format: DCC, Märklin-Motorola, Selectrix, M4 (mfx) and a number of multi-protocol decoders as well. Refined driving characteristics, excellent adjustment, realistic sound effects and easy installation are features ESU decoders are so much appreciated for. Today, the fifth generation LokPilot 5 and LokSound 5 offer the best decoders the firm have developed so far. Besides loco decoders there’s a whole range of function decoders, switch decoders, detectors, boosters, power packs, speakers, (interior) lighting, and small accessories such as adapters, multi-pin plugs and sockets, speaker capsules, etc. The mighty ECoS command station supports all digital ESU products – and those of other brands alike – and may be the heart of a wide network of ancillaries that supports a large and complicated model railway layout. ESU also have developed an interesting programme of steam, diesel and electric locos, passenger and cargo cars. Many of those are of course equipped with ESU (sound) decoders, smoke generators, powered pantographs and (interior) lighting to simulate reality to the highest possible level.  Meijer & Blessing Hobby carries most of the ESU product range. The actual stock is displayed on our website, you can order online via our web shop. Or visit for more inspiration our superstore in Rotterdam centre, about 15 mins from Rotterdam Central Station.

Copyright © 2020-nu Meijer & Blessing