Schuco

SCHUCO schaalmodellen

De firma Schuco werd in 1912 als "Schreyer & Co" in Neurenberg opgericht door Heinrich Schreyer en Heinrich Müller. De laatste werkte voordien bij de speelgoedfabriek Bing. Schreyer vertrok in 1918 uit het bedrijf. Voor hem kwam Adolf Kahn in de plaats. In 1924 werd de naam "Schuco" geregistreerd; deze was afgeleid uit de oorspronkelijke naam: Sch(reyer) u(nd) co.

In 1936 produceerde het bedrijf de eerste Schuco-auto, die opviel door de grote technische precisie en de opmerkelijke vormgeving. Onder invloed van Heinrich Müller werd de kwaliteit van de modelauto's steeds groter en werd de afwerking steeds beter.

Ondanks goede omzetten moest het bedrijf in 1976 aan het Britse DCM-concern verkocht worden. In 1979 ging de fabriek failliet. Sinds 1980 is Schuco in Fürth gevestigd. Gama-Mangold heeft de rechten overgenomen en fabriceert replica's van Schuco-modellen. In 1996 heeft Märklin de merknaam Gama gekocht (samen met de naam Trix) en is Schuco weer zelfstandig geworden. In 1999 is Schuco aan de firma Sieber in Fürth verkocht.

Producten 1-36 van 70

Van laag naar hoog sorteren
Pagina
per pagina

Schuco historie

Het bedrijf heette aanvankelijk Spielzeugfirma Schreyer & Co, maar nam in 1921 de beknoptere naam Schuco aan, waarschijnlijk van Schreyer und Company afgeleid. In de beginjaren maakte de firma blikken speelgoed met opwindmechanieken, zoals de beroemde Pick-Pick-vogel die in de jaren twintig op de markt kwam. Tot de jaren zestig zijn hiervan meer dan twintig miljoen exemplaren gemaakt. Andere populaire opwindmodellen waren een lopende en een dansende muis en een drafhond met cape. Vóór de Tweede Wereldoorlog was er tevens een aantal kabouterachtige figuren en soldaten, creatief in kleurrijke kleding beschilderd.

 

In 1935 werd een van de eerste Schuco-patentauto's geproduceerd, de aanzet tot productie van vele speelgoedauto’s die vanaf die tijd het belangrijkste aanbod van het bedrijf zijn geweest. Schuco speelgoedseries hadden altijd een speciale eigenschap die zowel verzamelaars als kinderen aantrok. Rond 1938 begon de productie van blikken automodellen voorzien van uurwerkmotoren en/of een 'telestuur', een klein stuurwiel aan een staaldraad waarmee het speelgoed op afstand kon worden gestuurd. De serie Schuco Studio-auto's had een startslinger, afneembare wielen, variabele tandwieloverbrenging en tandheugelbesturing. Tevens waren deze auto’s van miniatuur gereedschapssets voorzien.

 

Vermoedelijk kregen vanwege de naam Schuco die op “o” eindigde nieuwe voertuiglijnen en sets ook benamingen met een "o" als laatste letter: Studio, Piccolo en Varianto. Schuco 'Turn Back'-auto’s werden beroemd:  als de voorwielen over de tafelrand dreigden te gaan stuurde een in de bodemplaat haaks gemonteerd draaiend wiel de wagen terug het tafelblad op zodat het model niet van tafel kon vallen.

 

Vanwege verwoestingen tijdens de Tweede Wereldoorlog lag de productie van speelgoed stil. In de wederopbouw van de late jaren veertig begon Schuco opnieuw met de assemblage van blikken speelgoed, vanaf die tijd meer op een bredere Europese en internationale markt gericht. De schalen van de modellen lagen rond 1:24 tot 1:18. Eind jaren vijftig paste Schuco vooral voor grotere schalen vaker kunststof en gegoten metaal toe, te beginnen met de Piccolo-serie. Deze materialen werden in de vroege jaren zeventig gemeengoed voor alle modellen. Modelseries bleven echter gevarieerd waarvan sommigen nog altijd met afstandsbediening en opwindmechaniek werden uitgevoerd.

Copyright © 2020-nu Meijer & Blessing