Kato

Kato

Het Japanse treinenmerk Kato heeft een veelzijdig programma in schaal N. Kato treinen blinken uit in precisie, met mooie rijeigenschappen en natuurgetrouwe details; uiteraard allemaal digitaal voorbereid voor inbouw van DCC-decoders. Het Kato Unitrack railsysteem biedt een stevige N-spoorrails met verhoogde bedding waarmee realistisch ogende banen kunnen worden uitgelegd. Het Unitrack railsysteem vond uitbreiding in het Unitram-programma: een stratenplan met wegdekdelen en verzonken tramrails. Aangevuld met Kato trammodellen, kant-en-klare gebouwen en autominiaturen (Lemke MiNis) kan een levendig stadsbeeld worden nagebouwd. Meijer & Blessing Hobby vertegenwoordigt het leverbare Kato-assortiment. De actuele voorraad vindt u op onze website, bestellen gaat eenvoudig via onze webshop of breng een bezoek aan onze superstore in Rotterdam centrum.

Producten 1-36 van 51

Pagina
per pagina
Van hoog naar laag sorteren

Producten 1-36 van 51

Pagina
per pagina
Van hoog naar laag sorteren

Kato geschiedenis

Kato werd in augustus 1957 te Shinjuku, Tokio geregistreerd als merknaam van de Japanse modelspoorfabrikant K.K. Sekisui Kinzoku. De fabrikant werd internationaal bekend vanwege de schaalgetrouwe, uitstekend  rijdende tweerail (DC) modeltreinen in N en H0 met verfijnde details, zoals de Duitse DB BR 515 en modellen van de Japanse hogesnelheidstrein Shinkansen. In thuishaven Japan zijn vooral de N-spoor stoomlocomotieven van Kato populair, zoals de JNR-klasse C62. De huidige president van het moederbedrijf is Hiroshi Katō; het bedrijf heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot de grootste Japanse modelspoorfabrikant met wereldwijde verkoop.

Vanaf de jaren zeventig tot circa 2000 lag de focus van het Japanse Kato-gamma duidelijk op spoor N, maar de afgelopen twintig jaar worden ook modellen in H0 gemaakt voor spoorbreedte H0m (12 mm); tot nu toe overigens alleen op basis van pre-orders exclusief voor de Japanse markt.

In 1986 betrad Kato met de dochteronderneming KATO USA, Inc. te Schaumburg, Illinois (nabij Chicago) de modelspoormarkt in de VS, waar het bedrijf tot een van de grootste en toonaangevende aanbieders uitgroeide, een succes dat vooral aan de grootschalige productie van typisch Amerikaanse modellen in H0 en N is te danken.

Het Kato N-railsysteem met verhoogde bedding, gepatenteerd onder de naam Unitrack, heeft wissels met vlakke ondervloeraandrijvingen en een geavanceerd plug-insysteem dat de gebruikelijke railconnectoren overbodig maakt. Bedrading kan gemakkelijk onder de rails worden weggewerkt. Een soortgelijk systeem kwam ook in H0 beschikbaar, het gevolg van de sterke concurrentie van Europese en Amerikaanse fabrikanten. Het H0-systeem werd echter vrijwel uitsluitend in Japan en de VS verkocht en was relatief prijzig, zodat het in Europa van de markt verdween. Vandaag de dag distribueert de firma Noch Unitrack-rails voor de Europese verkooppunten.

In Nederland trok Kato de aandacht met fraaie zeven- tot tiendelige treinensets van onder meer Thalys PBKA, TGV Duplex en Eurostar. Bekende treinstellen die geen enkele concurrent in het assortiment had, bovendien in complete lengte een indrukwekkend gezicht op de modelspoorbaan.

Behalve treinen produceert Kato onder de naam Unitram modellen van trams in schaal N. Hoewel van Japanse voorbeelden afgeleid, zijn deze ook in Europa landen waaronder Nederland populair gebleken. Unitram rijdt op het Unitrack-systeem en op het speciaal ontwikkelde Unitram Track waar spoorstaven in wegdekdelen zijn verzonken.

In aanvulling op de tramrails maakt Kato sets met wegdekdelen voor autoverkeer plus een reeks kant-en-klare gebouwen waarmee desgewenst een complete stadscentrum kan worden gebouwd.

Sinds 1981 werkt Kato met het Oostenrijkse bedrijf Hobbytrain samen, onder wiens merknaam enkele Kato-producten bestemd voor Europa werden verkocht. Sinds 1990 treedt Wolfgang Lemke GmbH op als algemeen importeur voor de meeste Europese landen dat in 2002 Hobbytrain overnam.

Via Lemke kwamen in Europa onder de naam MiNis voertuigmodellen op basis van Japanse auto’s en vrachtwagens op de markt, een apart onderdeel van het Kato-assortiment. Deze worden als schaal N (1:160) verkocht, de miniaturen zijn in werkelijkheid iets groter: 1:150, wat in Japan gebruikelijk is omdat naast het normaalspoor van de hogesnelheidstreinen Shinkansen, de spoorwegen op het afwijkende kaapspoor (1087 mm breed) rijden. Voertuigmodellen op basis van Europese en Amerikaanse modellen worden wel schaalgetrouw op 1:160 geproduceerd. Onder andere zijn vele uitgebrachte varianten van de Volkswagen Transporter bus VW T2 en T3 in enorme aantallen verkocht.

Summary in English

Japanese model train manufacturer Kato was established in Shinjuku, Tokyo in 1957. Kato gradually gained popularity with their realistic N gauge, highly detailed locomotives with excellent driving properties. Initially many models were made after Japanese examples, exclusively produced for the Japanese market. Only a few western locomotive types found their ways to other countries, but since Kato opened their subsidiary in the USA in 1986, more and models have become available for the US and European markets. Particularly typically European train sets and locomotives have been popular on the continent as well as in the UK, for instance the long seven to ten passenger cars high speed trains Thalys, TGV and Eurostar. The Kato Unitrack system offers a sturdy N-gauge tracks with railbed, easy connectors and space to hide wiring underneath the bed. The track system was further developed in the Unitram programme, a pavement with recessed tram tracks which can be extended to a complete street plan. In addition, Kato produces ready-made buildings, cars and truck miniatures (Lemke MiNis) to create a complete city if desired. Today, Austria based company Lemke and German scenery manufacturer Noch are exclusive Kato products distributors for Europe. Meijer & Blessing Hobby represents the available Kato programme. The actual stock is displayed on our website, you can order online via our web shop or visit our superstore in Rotterdam centre, about 15 mins from Rotterdam Central Station.

Copyright © 2020-nu Meijer & Blessing