Elektrolokomotief 1753 van de Nederlandse Spoorwegen.
Uitvoering met airconditioning en signaalhornkast
Stroomafnemer met innovatieve bevestiging
Met veel afzonderlijk aangebrachte stekkelementen, gedeeltelijk in etstechniek uitgevoerd
Schakelbaar voor- en achterlicht met DIP-schakelaar
Als gemoderniseerde variant van de serie 1600 werden van 1991 tot 1994 81 machines van de serie 1700 aangeschaft. Ze onderscheiden zich door het versterkte gebruik van elektronische componenten, evenals een nieuwer treinbeveiligingssysteem en een ander remsysteem.
De locomotief 1753 werd in 1993 door Alsthom geleverd. Tot het jaar 2000 was ze meestal met dubbeldeks-treinen in gebruik. Daarna vervoerde de machine binnenlandse intercitytreinen en internationale treinen zoals de IC Amsterdam – Berlijn (tot Bad Bentheim). Ook de IC Den Haag – Venlo met ICk-reiszugwagens behoorden tot haar inzetgebied. De 1753 had, net als de meeste 1700ers, geen stedenwapen.