H0 DRG Gesloten Goederenwagen type G "Cassel" 74 394, tijdperk II Brawa 51245
Productinformatie
Brawa 51245 H0 DRG Gesloten Goederenwagen type G "Cassel" 74 394, tijdperk II
Historisch overzicht
De Deutsche Eisenbahnwagonverein (DWV), opgericht in 1909, ontwikkelde op basis van bestaande overdekte goederenwagons van de staatsspoorwegen de standaard verenigingswagon type A2. Deze wagon had een wielbasis van 4,5 meter en een laadvermogen van 15 ton. Vanaf 1911 werd dit type wagon in grote series geproduceerd voor zowel staatsspoorwegen als particuliere maatschappijen, en later ook voor de Deutsche Reichsbahn.
In 1934 had de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft alleen al 121.770 wagons van het type G Kassel/München in gebruik. Inclusief exemplaren voor particuliere en buitenlandse spoorwegmaatschappijen wordt geschat dat er meer dan 160.000 wagons gebouwd zijn volgens de specificaties van modelblad A2.
Vanaf 1938 werden deze wagons verstevigd om bestand te zijn tegen de hogere belasting van luchtremmen en toenemende snelheden. Diagonale schoren werden in de eindoverspanningen gelast, en bij sommige modellen werden de eindpalen 90 graden gedraaid voor extra stabiliteit.
Tot eind 1952 beschikte de Deutsche Bundesbahn nog over 35.600 wagons van het type G10. Door ombouw tot Gms54 en de modernisering van het wagenpark nam dit aantal geleidelijk af. In 1976 werd het laatste exemplaar, de Gklm191, uit de actieve dienst gehaald. Desondanks bleven veel van deze wagens nog jarenlang in gebruik als station- of werkplaatswagen.
Productomschrijving
Deze gesloten goederenwagen van het type G "Cassel" met bedrijfsnummer 74 394 is een nauwkeurige replica van een klassiek ontwerp uit het interbellum, passend binnen het tijdperk II (1920-1945) van de Duitse spoorweggeschiedenis. Ondergebracht bij de DRG (Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft), werden deze wagens ingezet voor het veilig vervoeren van allerlei soorten lading, van industriële goederen tot landbouwproducten.
Brawa staat bekend om zijn compromisloze kwaliteit, en dat blijkt uit elk detail van deze H0-wagen. De fijn aangebrachte opschriften, het natuurgetrouwe onderstel en de realistische dakconstructie maken deze goederenwagen tot een waar verzamelobject. Ook de beplanking, klinknagelstructuren en het remmechanisme zijn met grote precisie nagemaakt.
De wagon is uitgevoerd met:
Realistische koppelingsschachten volgens NEM-norm met kortkoppelingmechaniek
Fijn lopende wielen met lage rolweerstand
Gedetailleerde onderzijde en remleidingen
Verouderde uitvoering (weathered) voor een natuurgetrouw uiterlijk
Klaar voor directe inzet op elke modelbaan in tijdperk II
Deze goederenwagen is ideaal voor gebruik in combinatie met stoomlocomotieven of andere DRG-rijtuigen uit dezelfde periode. Hij past perfect in goederentreinen op historische modelbanen en draagt bij aan een authentieke sfeer op uw spoorlayout.
Modeldetails
Gedetailleerde weergave van plaatnaden
Realistische driepuntslagering
Meerdelig Kkg-remsysteem
Prototypische frameopbouw
Apart aangebrachte signaalhouders
Remschoenen in lijn met wielvlakken
Opengewerkte carrosseriesteunen
Fijne bedrukking en lakafwerking
Los gemonteerde aslagerdeksels