Marklin 26619 H0 MHI DB Treinset 'Spalter Bockl' Serie 98.3 "Glaskasten" met passagiersrijtuigen 4-delig, digitaal (mfx+) sound
PREORDERProductinformatie
Voorbeeld: Locomotief type 98.3 'Glaskast' (voorheen Beierse Ptl 2/2) met blinde as en driepunts-frontsein. Wordt geleverd met drie lokaalbaanwagens in Beierse bouwstijl: één bagage- en postwagen en twee rijtuigen derde klas. Modellen in de uitvoering van Periode III, circa 1957, van de Deutsche Bundesbahn (DB).
Model: Locomotief uitgerust met digitale mfx+ decoder en uitgebreide geluidsfuncties. Voorzien van een miniatuurmotor in de ketel en twee aangedreven assen met antislipbanden. De locomotief heeft een rijrichtingsafhankelijk driepunts-frontsein dat analoog brandt en digitaal kan worden bediend. Uitgerust met buffercondensator en deelbare, stroomgeleidende koppelingen die digitaal aangestuurd kunnen worden. De metalen binnenketel en kunststof opbouw, gevuld met metaal voor optimale rij-eigenschappen, zorgen voor duurzaamheid en realistisch rijgedrag. Talrijke losse handgrepen en leuningen, evenals zeer gedetailleerde ketelarmaturen, maken het model extra realistisch.
De lengte van de locomotief over de buffers is circa 8 cm. Beide rijtuigen en de postwagen zijn standaard voorzien van interieurverlichting met LEDs en een buffercondensator, en beschikken over deelbare, stroomgeleidende koppelingen. De trein wordt volledig vanuit de locomotief van stroom voorzien. Totale lengte van de set over de buffers: circa 50 cm.
Deze treinset is ook verkrijgbaar in de gelijkstroomuitvoering in het Trix H0-assortiment onder artikelnummer 21229.
De Märklin 26619 H0 DB Treinset ‘Spalter Bockl’ is een exclusieve en gedetailleerde 4-delige set die de iconische Bayerische Glaskasten stoomlocomotief (Serie 98.3) met passagiersrijtuigen uitbeeldt. Deze set is gebaseerd op de beroemde ‘Spalter Bockl’, de lokaalspoorlijn die tot 1967 reed in Beieren tussen Spalt en Georgensgmünd, en staat bekend om zijn nostalgische charme en karakteristieke kleine locomotief met glazen machinistenhuis.
De stoomlocomotief “Glaskasten” is natuurgetrouw nagebootst met fijne details, waaronder het volledig zichtbare machinistenhuis, lantaarns en gedetailleerde opschriften. Samen met de bijbehorende passagiersrijtuigen ontstaat een waarheidsgetrouw beeld van dit historische treinbedrijf. Dankzij de beproefde Märklin-kwaliteit beschikt de locomotief over een robuust aandrijfsysteem, soepele rijeigenschappen en een betrouwbare stroomopname.
Deze verzamelset is ideaal voor liefhebbers van historische Duitse spoorwegen, Märklin-verzamelaars en modelspoorbouwers die hun baan willen verrijken met een authentiek stukje spoorweggeschiedenis.
Specificaties:
Fabrikant: Märklin
Artikelnummer: 26619
Schaal: H0 (1:87)
Treinset: 4-delig – bestaande uit 1 stoomlocomotief en 3 passagiersrijtuigen
Locomotief: Serie 98.3 “Glaskasten” (Bayerische Glaskasten, DB)
Uitvoering: Historische weergave van de “Spalter Bockl” lokaalspoorlijn
Details: Fijn gedetailleerde carrosserie, zichtbaar machinistenhuis, opschriften en lantaarns
Aandrijving: Robuust Märklin-aandrijfsysteem met soepele rijeigenschappen
Bedrijfsspanning: Wisselstroom (AC) voor Märklin H0-systeem
Gebruik: Geschikt voor modelspoorbanen H0 of als verzamelobject
Categorie: Historische DB treinen, lokaalspoor, klassieke stoomtreinsets
Groot bedrijf: Vroeger doorkruisten ze heel Beieren: de rustieke lokale treinen, bekend als “Bockerl” of, in het Frankisch, “Bockl”, die het vlakke land ontsloten met kleine stoomlocomotieven en vertrouwde houten rijtuigen. Om de complexe stoombediening zo efficiënt mogelijk te maken, ontwikkelden de zuinige Koninklijke Beierse Staatsspoorwegen rond 1900 een bijzonder type locomotief. Deze beschikte over een ruime cabine met veel ramen en een semi-automatisch bunkervuursysteem, zodat één persoon de trein kon bedienen.
Deze locomotieven, bijgenaamd “Glaskasten”, werden al snel een succes en verschenen op veel Beierse zijlijnen. Zo ook op de “Spalter Bockl”, een zeven kilometer lange lijn in het Frankische hopgebied, van Georgensgmünd naar Spalt. Net als zijn vaste machinist Karl Ammon was deze “Bockl” diep geworteld in de lokale gemeenschap. Volgens de overlevering gebruikte Ammon zelfs het voorste “balkon” van zijn trein met glazen voorfront om mest naar zijn akkers langs de spoorlijn te vervoeren.
Märklin-modelspoorders zullen dat waarschijnlijk niet doen met de nieuwe, gedetailleerde “Bockl”-trein. Maar het verhaal illustreert perfect een romantische episode uit de Duitse spoorweggeschiedenis, die in 1962 definitief ten einde kwam met de uitfasering van de laatste trein met glazen front, de 98 307.