H0 K.P.E.V. Gesloten Goederenwagen type Nm "Kattowitz" 16 958, tijdperk I Brawa 51242
Productinformatie
Brawa 51242 H0 K.P.E.V. Gesloten Goederenwagen type Nm
Geschiedenis en achtergrond
De Deutsche Eisenbahnwagenverband (DWV), opgericht in 1909, ontwikkelde op basis van bestaande overdekte goederenwagens van de staatsspoorwegen de standaardwagen van het type A2. Deze had een wielbasis van 4,5 meter en een laadvermogen van 15 ton. Vanaf 1911 werd dit type in meerdere reeksen geproduceerd voor zowel staatsspoorwegen als particuliere spoorwegmaatschappijen, en later ook voor de Deutsche Reichsbahn. Alleen al voor de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft werd in 1934 het indrukwekkende aantal van 121.770 exemplaren van het type G Kassel/München geregistreerd.
Gezamenlijk met de wagens voor particuliere en buitenlandse spoorwegmaatschappijen wordt geschat dat er in totaal meer dan 160.000 wagens zijn gebouwd volgens de normen van het A2-modelblad.
Vanaf 1938 werden deze wagens versterkt om bestand te zijn tegen de krachten die ontstonden door het gebruik van luchtremmen en de toegenomen snelheden. In de eindoverspanningen werden diagonale schoren gelast, en soms werden de eindstijlen 90 graden gedraaid. In 1952 beschikte de Deutsche Bundesbahn nog over 35.600 wagens van het type G10. Door ombouw naar het type Gms54 en de algehele modernisering van het wagenpark, werd het aantal G10-wagens geleidelijk afgebouwd. In 1976 werd de laatste wagen, een Gklm191, uit de actieve dienst genomen. Toch bleven veel wagens nog jarenlang in gebruik als station- of werkplaatswagen.
Modeldetails
Tijdperk I
Fijn gedetailleerde plaatnaden
Geoptimaliseerde driepuntslag
Meerdelig Kkg-remsysteem
Realistische frameconstructie
Apart gemonteerde signaalhouders
Remschoenen op wielniveau
Doorgewerkte carrosseriesteunen
Precisieprint en -lakwerk
Extra aangebrachte aslagerdeksels