H0 DRG Gesloten Goederenwagen type G met remmershuis "München" 52 953, tijdperk II Brawa 51246
Productinformatie
Brawa 51246 H0 DRG Gesloten Goederenwagen type G met remmershuis "München" 52 953, tijdperk II
Geschiedenis van de G Kassel/München goederenwagon
De Deutsche Eisenbahnwagonverein (DWV), opgericht in 1909, ontwikkelde op basis van bestaande overdekte goederenwagens van de staatsspoorwegen de standaard verenigingswagon type A2. Deze wagon had een wielbasis van 4,5 meter en een laadvermogen van 15 ton. Vanaf 1911 werd dit type in meerdere series geproduceerd voor zowel de staatsspoorwegen als particuliere spoorwegmaatschappijen. Later nam ook de Deutsche Reichsbahn dit ontwerp in gebruik. Alleen al voor de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft werden tot 1934 maar liefst 121.770 exemplaren van de G Kassel/München geregistreerd. In totaal zouden er, inclusief de wagens voor particuliere en buitenlandse spoorwegen, naar schatting meer dan 160.000 wagens volgens het modelblad A2 zijn gebouwd.
Vanaf 1938 ondergingen de rijtuigen structurele verstevigingen om bestand te zijn tegen de extra belasting door de installatie van luchtremmen en de toegenomen snelheden. Zo werden in de eindoverspanningen diagonale schoren aangebracht en in sommige gevallen eindstijlen 90 graden gedraaid. Eind 1952 had de Deutsche Bundesbahn nog ongeveer 35.600 G10-wagens in gebruik. Door de ombouw tot Gms54, vernieuwing van het wagenpark en geleidelijke uitfasering, nam dit aantal gestaag af. In 1976 werd het laatste exemplaar, de Gklm191, uit actieve dienst genomen. Veel van deze wagens bleven echter behouden als station- of werkplaatswagens.
Productomschrijving
De Brawa 51246 H0 gesloten goederenwagen type G met remmershuis "München" 52 953 is een prachtig gedetailleerd model dat perfect past in elke modelspoorbaan die zich richt op tijdperk II (1920-1945). Deze wagen vertegenwoordigt een belangrijk deel van de goederenlogistiek van de Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft (DRG) en is uitgevoerd met een karakteristiek remhuis – een kenmerkend element voor wagons uit deze periode.
Het model is zeer realistisch uitgevoerd met fijn aangebrachte opschriften, natuurgetrouwe kleuren en een realistische patina. De constructie is gebaseerd op originele fabrieksdocumenten en biedt modelspoorliefhebbers een uiterst nauwkeurige reproductie. Dankzij de fijn gedetailleerde wanden, dakconstructie, en de filigrane stangen rond het remhuis, komt dit model visueel sterk tot zijn recht.
De wagen is voorzien van standaard koppelingsmechanisme voor compatibiliteit met andere H0-wagons en locomotieven. Ideaal inzetbaar voor zowel statische diorama’s als functionele modelspooropstellingen. Een must-have voor liefhebbers van historische Duitse spoorweggeschiedenis en voor verzamelaars van Brawa-kwaliteit.
Belangrijkste kenmerken:
Type G gesloten goederenwagen met remmershuis
Wagennummer: "München" 52 953
Tijdperk II (ca. 1920-1945)
Zeer gedetailleerde uitvoering door Brawa
Fijn aangebrachte belettering en opschriften
Voorzien van standaard H0-koppelingen
Geschikt voor analoge en digitale banen
Met de Brawa 51246 haalt u een stukje spoorweggeschiedenis in huis, perfect voor elke liefhebber van het interbellumtijdperk en de klassieke DRG-wagens.
Modeldetails
Fijn weergegeven plaatvoegen
Optimaal driepuntslag-ontwerp
Meerdelig Kkg-remsysteem
Prototypisch nagebouwd frame
Apart gemonteerde signaalhouders
Remschoenen op het wielniveau
Opengewerkte carrosseriesteunen
Zeer gedetailleerde bedrukking en lakwerk
Los aangebrachte aslagerdeksels